Wednesday, November 08, 2006

CERITA DUA DALAM BAHTERA...

0 ulasan
Salam sahabat blog...

Dalam bulan Ramadhan yang lepas kala hati rasa sunyi di tengahari ( hari cutilah... ) ustazmuda suka pasang TV 9 dekat di hati. Bagus lagu-lagu dan klip yang ditayangkan sepanjang Ramadhan sementara menunggu siaran bermula sepenuhnya. Hampir kesemuanya lagu-lagu nasyid dan kalau tak nasyidpun lagu-lagu kemanusiaan. Kira ok jugalah, walaupun mungkin untuk mencari sesuatu yang bersifat Islamik sungguh, di negara seperti ini adalah semacam satu kemustahilan di media elektronik kita... Itulah hakikatnya.

Dalam banyak-banyak lagu tu, ustazmuda tertarik dengan satu lagu. Ya, walaupun mungkin lagu tersebut dah terkeluar dari kategori nasyid... dan tak reti ustazmuda nak kategorikan apa, tapi bagi ustazmuda mesejnya menarik. Menarik sangat. Mulanya tak berapa pahampun, asyik dengar ulang-ulang beberapa perkataan 'setiap pasangan dua, maralah ke dalam bahtera...' dalam hati apa ni??? apa ni??? Semacam je bunyinya. hehe.

Bila dibelek-belek dan dengar betul-betul rupanya cerita tentang bahtera nabi Nuh. Cerita dakwah nabi Nuh AS. Cerita tentang kesungguhan nabi Nuh menyampaikan dakwah. Jelasnya, dari dulu sampai sekarang setiap yang bernaMa pendakwah ni takkan lari dari cercaan. Takkan lari dari penghinaan kata keji kutuk orang. Itulah sunnah perjuangan namanya. Itu yang berlaku pada yang bergelar Nabi dan Rasul... apa lagilah dengan kita yang hanya dihujung zaman ini. Sekurang-kurangnya kisah-kisah sebegini memberikan motivasi kepada kita untuk meneruskan kesinambungan dakwah para rasul. Amin.

Pada ustazmuda, lagu-lagu begini perlu sangat diperbanyakkan. Tak kiralah dalam genre apapun, nasyid ke dan sememangnya dalam genre nasyid adalah yang terbaik. Cuma sejak akhir-akhir ni bila dihayati senikata lagu-lagu nasyidpun ada juga yang lebih kepada cinta remaja, cinta yang penuh gelora nafsu memuji wanita yang tak diketahui asal usul lantas merangsang khayalan yang tak berkesudahan, kalau bercerita tentang muslimah sahabiah tu oklah juga.

Silap-silap haribulan ramai remaja yang meminati lagu ni, tapi tak pahampun apa yang nak disampaikan. Cuma seronok dengan muziknya aje. Hehe. Oklah!!! tak nak memanjangkan, lagipun ustazmuda bukan ahlinya untuk memberikan komentar panjang lebar. Hayati senikata lagi tersebut.
Dua Dalam Bahtera
Artist: Waheeda

Dari setiap pasangan dua
Maralah ke dalam bahtera
Yang dibina sekian lama
Dengan izinnya Maha Kuasa

Dia disangka orang yang berdusta
Dia disangka orang yang gila

Hingga hari terbongkar segalanya.....Nuh...Nuh..Nuh

Kau telahpun diberitakan
(tentang hari yang akan datang)
Kau telahpun diperingatkan
(tentang hari yang telah datang)

Kini jalan keluar tiada
Hujan yang turun tiada reda

Tenggelam kini segalanya
Tenggelam kini segalanya

Seribu tahun illa lima puluh
....Nuh...Nuh...Nuh

Duhai anak kemana nak pergi
(ingin mendaki gunung yang tinggi)
Duhai anak tiada dapat kau lari
(tetap mendaki gunung yang tinggi)

Duhai anak kembali ke sisi
Hari ini tiada dapat kau lari

Duhai nabi anakmu bukan ahli
Biarkan saja dia pergi

Selamatkan dari bencana ngeri
....Nuh...Nuh...Nuh

0 ulasan: