Monday, May 26, 2008

MeReNuNg DiRi MeNyInGkAp KeBeSaRaN iLaHi...

1 ulasan
Salam sahabat blog...


Moga kita terus dalam ikatan kasihsayangNya dan terusan dalam limpah rahmat dariNya. Hari ini, ustazmuda nak ajak sembang-sembang pasal diri kita. Renung-renung diri kita moga dengan merenung diri sendiri kan tersingkap rahsia kehebatan dan kebesaran pencipta kita.


Jom sahabat sama-sama kita lihat, pada tubuh kita ni ada pelbagai jenis bulu... ada bulu yang kita namakan rambut, ada bulu yang kita namakan kening, ada bulu yang kita namakan roma, ada bulu yang kita namakan ari, ada bulu hidung... Dalam banyak bulu-bulu tersebut kalau kita amati, ada bulu yang akan terhenti memanjang dengan sendiri, dan ada bulu yang terus memanjang... Andaikan Allah jadikan semua bulu-bulu tersebut tak henti-henti memanjang. Apakan jadi yer??? Silap-silap jadi binatanglah kita penuh dengan bulu-bulu dibadankan???


Atau mungkin akan tumbuh pelbagai jenis kedai yang dikhususkan untuk mengunting bulu-bulu. Tak gitus??? Kasihnya Allah pada kita... hanya bulu-bulu tertentu sahaja yang dibiarkan terusan memanjang. Dalam Allah hadkan kepanjangan bulu keningpun masih wujud dikalangan sahabat kita yang mengukir bulu keningnya. Masih tidak berpuas hati??? Agaknya kalau Allah biarkan bulu kening atau bulu hidung memanjang tanpa henti... Adois setiap bulan kena ke kedai bulu kening dan bulu hidung. Kita nak??? Sanggup???


Oklah tinggalkan cerita bulu...Kita masuk ke hal lain ditubuh kita. Kita singkap kejadian dari Dia. Seperti bulu, kejadian dari Dia ada yang terusan memanjang dan ada yang terhenti dengan sendiri. Lihat pada kuku... Allah jadikan terusan memanjang. Alhamdulillah kuku dijadikanNya lembut senanglah untuk kita potong bila dah terlalu panjang, namun masih ramai di kalangan kita suka membiarkan begitu sahaja... bagaimana dengan gigi kita??? Cuba kita bayangkan andai Allah menjadikan gigi seperti kuku... Terusan memanjang.


Apakan jadi agaknya??? Kitakah yang berkuasa menghentikan pembesaran dan kepanjangan gigi kita itu??? Tidak... Ia adalah kehedak Allah. Bukan terjadi secara semulajadi!!! Bila Allah mengatakan " Kun " pada gigi setakat itu... Begitulah jadinya. Kita tidak punya apa-apa... bayangkan gigi terusan memanjang. Adois.... mungkin berlaga antara satu sama lainkan??? Atau mungkinkan bercambahnya kedai gunting gigi. Huhu.


Tinggalkan cerita gigi... Kita masuk cerita mata??? Sahabat pasti tahukan di mana letaknya mata kita??? Pastilah di wajah kita yang cantik ini??? Namun dapatkah kita melihat kecantikan wajah kita dengan mata kita sendiri tanpa memerlukan bahan lain. Pasti tidakkan??? Kita senang sekali melihat kecantikan pada wajah-wajah yang dapat kita lihat... Si Kiah lawa, Si Ali handsome, Si Mamat Comot sedang tahi mata di mata kita sendiri kadangkala orang lain yang tegur. Tidak begitu sahabat??? Ketika itu kita tertunduk malu... Betapa lemahnya kita sebenarnya, hanya untuk melihat ketulan jerawat di wajah sendiripun kita memerlukan sekeping cermin... Begitu boleh???


Sedarlah sahabat, kita terlalu lemah, lemah yang sangat lemah hatta untuk melihat wajah sendiripun kita tidak mampu. Sesungguhnya Allah memperli kita dengan meletakkan mata kita di wajah... sedang wajah sendiri tidak mampu kita lihat!!! Tidak bolehkah Allah meletakkan mata kita di tempat lain... Di hujung jari misalnya. Kan senang kita nak tengok tempat-tempat sulit di tubuh kitakan??? huhu. BagiNya segalanya boleh... Namun kenapa di situ juga diletakkan??? Seperti kata ustazmuda tadi... sebagai peringatan pada diri betapa lemahnya manusia seperti kita. Sebagai peringatan dari Allah. Opssss!!! Dah panjang ni. Nak pergi gunting bulu-bulu sat no... Bye.

1 ulasan:

online gambling says:
10:26 PM

To the author of this blog is that ok.