Monday, August 11, 2008

PeLuK IsLaM... PeRlUkAh FoRuM???

0 ulasan
Salam sahabat blog...


Salam hujung minggu pada semua sahabat moga hujung minggu ini lebih bererti buat sahabat semua. Hari untuk keluarga bukan??? Rapatkan silaturrahim jalinkan persaudaraan. Kunjung mengungjunglah. Hehe. Macam kempen plak dah. Huhu. Takpelahkan.


Hari ni ustazmuda nak ajak sahabat bersembang pasal satu isu hangat yang diperkatakan pada minggu ini dan dalam akhbar hari semalam ( ahad ) 10/08/2008 telahpun menjadi muka utama Mingguan Malaysia. Kecoh : Forum peluk Islam. Begitulah bunyinya. Apa yang hangat sangat yer??? Erm patutkah Majlis Peguam mengadakan satu forum khas khusus membicarakan soal pemilihan seseorang untuk menganut agama Islam. Patut??? Tidak??? Ermmm. Entah. Pada ustazmuda, amat tidak patut. Sama sekali tidak patut. Banyak lagi isu-isu lain yang wajar dibincangkan oleh majlis peguam dari menyelak ke dalam kain orang Islam.


Untuk mencari seribu malahan sejuta kesilapan individu Islam itu memang senang. Namun kesilapan itu adalah kesilapan individu dan bukanlah kesalahan Islam itu sendiri. Mengandaikan melayu itu Islam dan segala sifat-sifat Melayu itu adalah sifat Islam sepenuhnya adalah satu andaian yang amat jauh terpesong. Ya... memang di akui Islam dan Melayu itu amat sinonim, tanpa Islam Melayu itu seolah-olah bukan lagi Islam. Begitulah sinonimnya Melayu itu dengan Islam. Namun mungkin itu dulu, sekarang tidak lagi...


Di sini, ustazmuda cadangkan beberapa tajuk yang mungkin Majlis Peguam boleh bicarakan dan seminarkan mahupun wacanakan bersama cerdik pandai dari kalangan anda...


1) Trinity : Tiga dalam satu benarkah tuhan begitu???

Mungkin sahabat-sahabat di Majlis Peguam dengan penuh rasa dan kesedaran mencari kebenaran dan hak boleh membicarakan isu ini. Kalau perlukan mereka yang arif dari kalangan Umat Islam juga boleh dijemput sama. Tentu ia menjadi lebih menarik dan pasti tidak akan menimbulkan rasa kurang senang pada sesetengah pihak.


2) Kalimah Allah : Hak bersama.

Erm... yang ni mungkin agak berat bagi sesetangah orang Islam menerimanya. Namun secara jujur pada ustazmuda ia boleh diperdebatkan dalam suasana harmoni. Berikan hujjah bukan semata-mata emosi. Kenapa dan mengapa dan dari sumber mana mengatakan anda boleh menggunakan kalimah Allah. Cantik bukan???


3) Negara Islam. Apakah hak kami???

Tajuk ini juga ustazmuda cadangkan pada sahabat dari majlis peguam. Semoga dengannya sedikit sebanyak Barisan Peguam Malaysia yang cerdik pandai ni akan mengetahui hak-hak sahabat apabila sebuah negara Islam menjalankan Undang-undang dan hukum ketetapan Allah yang Maha Esa. Terabaikah anda??? Terbelakah anda??? Sepatutnya inilah yang wajar anda ambik tahu. Semoga dengannya, penerangan yang jelas dan telus akan diberikan. Anda tanya kami cuba menjawab. Begitu...



Cukup dulu 3 tajuk yang ustazmuda fikirkan ada logiknya untuk diwacanakan oleh anda cerdik pandai barisan peguam di Malaysia ni... Bincangkan. Tanpa perlu anda masuk kedalam kantong dan langsung menyelak kedalam kehidupan kami. Kerana apabila anda menyelak pastinya sesuatu yang tidak wajar anda nampak akan kelihatan.


Buat sahabat-sahabat yang ingin ingin bersama Islam, pandang dan kajilah Islam itu sendiri dan bukan memandang kepada individu Islam. Sesungguhnya Individu Islam kini bukanlah gambaran sebenar pada Indahnya Islam itu. Pada sahabat yang telahpun bersama Islam cubalah tonjolkan kebaikan dan keindahan Islam itu dalam diri kita. Insya Allah dengan cara tersebut akan lebih memikat dan menarik mereka yang berminat dengan agama suci ini. Ingatlah anda yang memilih Islam... sebenarnya anda hanya berlainan kepercayaan dan pegangan sahaja dengan keluarga, namun hubungan kekeluargaan tetap sama dan utuh. Sesekali jangan putuskan jalinan kekeluargaan dengan mereka.

0 ulasan: