Saturday, July 04, 2009

CePaTNyA MaSa...

0 ulasan
Salam sahabat blog...

Lama tak update blog ni huhu. Entah kenapa mood untuk menulis cam kureng je. Kosong. Tak tahu nak kata... Begitulah manusia. Adakala sepi rindu resah kosong moody hampa gelisah resah... macam2 melanda. Wakakaka. Berputar bagai roda. Begitukan???

Apapun... hari ni nak berceloteh tentang masa. OK... rasa cepat betul masa berjalan. Mungkin tak sesuai lagi kot menggunakan kalimah berjalan untuk masa. Masa kini tidak lagi berjalan... mungkin berlari dan melompat lajunya. Sedar tak sedar dah masuk Julai. Erm... dengan kata lain dahpun setengah tahun. Apa yang telah OK lakukan 6 bulan yang lalu. Rasanya baru semalam ditinggalkan. Takde apa yang menarik untuk dikenang. Kosong... Wa... kosong lagi.

Agaknya sebab itulah Allah bersumpah dengan masa. Wal Asr... begitulah bunyinya ayat Allah. Wauwul Qasam. Demi masa. Sesungguhnya tidak ada makhluk yang boleh bersumpah dengan nama makhluk. Hanya Allah sahaja yang boleh bersumpah seperti itu. Begitu banyak Allah bersumpah. Wal Fajr. Demi waktu Fajar. Wadduha... Demi waktu Dhuha. Begitulah...

Sebagai Khalik, Allah bersumpah dengan sesuatu. Sesuatu yang perlu kita ambik berat. Sesuatu yang perlu diperhatikan. Allah bersumpah dengan masa... betapa di sana Allah ingin mengingatkan kita betapa pentingnya masa. Allah bersumpah dengan waktu Dhuha... Tapi kita tak pernah endahkanpun. Allah bersumpah dengan waktu fajar... kadangkala kita lebih lewat bangun dari mereka yang bukan Islam. Mereka lebih mengetahui pentingnya fajar.

Sebagai makhluknya... kita hanya boleh bersumpah dengan Lafzul Jalalah. Wallahi. Wabillahi Watallahi. Itu sahaja lafaz yang dibenarkan untuk kita. Tiada demi2 yang lain. Demi buana... demi tu dan ini. Segalanya menyalahi.!!!


Oklah... tak mahu memanjangkan. Cuma sekadar peringatan buat diri. Moga 6 bulan mendatang tidak seperti 6 bulan yang telah lalu. Huhu... Doakan. Amin.

0 ulasan: