Tuesday, June 12, 2007

TUDUNG DAN IMAM...

4 ulasan
Salam sahabat blog...

Semalam dalam YM seseorang telah bertanya kepada saya... penting sangat ke memilih pemimpin yang bertudung... Terkedu juga dibuatnya sekejap hehe. Bukankah bukan semua yang bertudung itu baik dan bukan semua yang tak bertudung itu jahat... Terus tersentak!!!

Terus ana tanyakan dia sesuatu... Sekarang saudari ingin bersolat di surau KLCC ( kenapa surau KLCC... sebab di situ tgk ramai juga yg berseluar jeans dan dan tak bertudung tapi tetap solat. Syukur bagus. ) Saudari tidak mahu menjadi imam dan pilihan di hadapan saudari 2 orang, seorang berpakaian baju kurung lengkap bertudung dan seorang berseluar jeans ketat dan tidak memakai tudung??? Apa pilihan saudari!!!

Mestilah yang memakai tudung. Saudara ni takkan itupun nak ditanya!!! Ana terus bertanya kenapa memilih yang memakai tudung??? Dijawabnya... Kan itu perkara ibadat kita pilihlah yang terbaikkkkk...

Terus ana menyampuk... Dah memilih pemimpin tu bukan ibadat ke??? Solat je ibadat??? Kalau begitulah pahaman saudari, itu bahaya boleh membawa kepada syirik... ana direct je hehehe. Lalu ditanya lagi oleh saudari ni... Kenapa plak syirik??? Kan ke Agama kita ni lengkap... Merangkumi semua di dalamnya. Tak kira apa, semuanya diajar dalam Al-Quran... ekonominya, nikah kawinnya... politik kepimpinannya. Bila kita mengatakan ibadat hanya perkara pokok, seperti solat dan haji tak secara langsung kita telahpun menafikan kesempurnaan Islam sebagai petunjuk jalan kehidupan lantas menafikan kesyumulan Islam. Tak ke syirik tu???

Oh camtu... jadi semua ada diterangkan dalam Al-Quran yer!!!. Ya Ana jawab. Cuma kita je semakin hari semakin menjauhkan diri dari Al-Quran.

Satu yang ana hairan hari ni, kita berebut2 untuk beramal Islam dalam masalah Muamalat... maka timbulah pelbagai istilah... Bank Islam, Takaful... Bahkan adanya Konsert Islam… Rock Islam… Ada ke Rock Islam ye??? Macam-macam!!! Kita juga kekal dalam masalah Munakahat... nikah kawin. Semua memilih cara Islam... rujuk cerai nikah semua tetap mengikut Islam... tapi kita lupa dengan Jinayat dalam Islam... Jinayat tu apa plak yer??? Terus dia tanya ana... Jinayat tu berkaitan hukum hakam jenayah... Hududnya, Qisasnya Takzirnya... Mulalah kita mencemik... dengan hukum hakam seperti ini... Konon hukum ketinggalan zaman??? Ketinggalan zamankah hukum ketetapan Ilahi yang mengetahui segalanya tentang kehidupan kita di bumi ini!!!

Kita hanya akur dengan Nikah kawin dalam Islam dan Muamalat sahaja... Tapi kita sukar menerima Jinayat Islam. Kenapa???

Pilihan di tangan saudari............ Maybe pahaman ana salah. Sila perbetulkan! !! Thank kerana sudi berYM.

4 ulasan:

butaseni says:
4:14 PM

salam,pendapat saya ustaz al-quran adalah bahan rujukan yang boleh kita rujuk dari zaman Muhammad SAW sampai kehari kiamat,ia memang cukup up to date dan flaksible mengikut pengedaran zaman,
tapi orang yang nak melaksanakannya adalah seorang pemimpin yang menerajui negara.jika dirujuk dengan al-quran maka betullah perjalanan rakyatnya,dan jika tidak diikut dengan betul maka perjalanan rakyat juga ada had ada hari hehehe
(betul ke apa saya cakap ni ustaz?)
hehe................salam.

kyron says:
5:44 PM

Salam...

Ramai diantara kita masakini yang tidak berlandaskan Islam itu a way of life...ooo ini bab agama ooo ini bukan bab agama sedangkan hakikatnya di dalam semua aspek Allah telah lengkapkan..hatta bab ke bilik air pun ada tatacaranya...apa lagi memilih pemimpin betul tak..kalau pemimpin kat umah tu buat hal boleh balon tak ustaz...kwang kwang..hehehe...itu dugaan buat umi kay...kerana pemasalahan itu lazimnya mendekatkan kita kepada Allah agar jangan alpa...Pilihlah olehmu pemimpin yang dapat membawamu ke jalan yang benar...

kebaikan itu dari mu jua Ya Allah yang tidak baik itu dari kelemahan ku..Wassalam

salam sayang

Anonymous says:
12:48 AM

Salam, saudaraku seagama, cantik sungguh jawapan yg anta berikan kepada hamba Allah itu,penuh dengan balagrah dan bunga2 kata...teruskan usaha murni untuk mengajar belia kita kepada jalan yang benar dan suruhan agama.

wanis311 says:
12:51 AM

salam,Cukup cantik jawapan ustaz itu, itu adalah cara dakwah yang penuh hikamah, saya cukup respek dengan cara ustaz menangkis dan memberikan jawapan kepada gadis tersebut...Salam ukhwah...koi kawin orang pahang gak...orang felda purun...