Friday, August 15, 2008

3.5.6 MaHkAmAH sYaRiAh LaPoK... jAkIm

0 ulasan
Salam sahabat blog...


Pagi tadi seperti kebiasaan setiap pagi, bertemankan ikim fm. Banyak info-info menarik dapat ustazmuda kutip dalam perjalanan setengah jam ke sekolah, dan yang paling menarik pada ustazmuda adalah ulasan juruhebah berkaitan komen Pengarah Jakim tentang Mahkamah Syariah di Malaysia.
Mahkamah Syariah lapok. Hukuman 3.5.6. sudah tidak sesuai di zaman ini. Begitulah bunyi komentar yang diberikan. Erm. 3.5.6 apa tu??? Hehe. Mungkin bagi sesetengah sahabat 3.5.6. adalah istilah baru yang mungkin pertama kali mencuit cuping telinga. Huhu. Oklah 3.5.6 itulah asas bagi Mahkamah Syariah. Tidak lebih dari itu. Itulaha kuasa dan had yang ada pada mahkamah Syariah di negara kita hari ini. Itu sahaja!!!


Yalah. Apa 3.5.6 tu??? Asyik sebut 3.5.6. sahaja tanpa penjelasankan??? Dah macam iklan plak dah. Beras apa??? Beras basmati. Oklah camni... 3.5.6 yang dimaksudkan ialah :


3 : Tidak lebih 3 tahun penjara
5 : Tidak lebih dari Lima Ribu Ringgit
6 : Tidak lebih dari 6 sebatan


Itulah peruntukan yang diberikan kepada mahkamah Syariah di Malaysia, sebab itu kepada mereka yang diberkas oleh Mahkamah Syariah, wah kalimah diberkas digunakan... akan tersenyum sumbing sahaja membayar denda yang dikenakan. Lihatlah apa yang berlaku di sekeliling kita, kadangkala terdapat mereka yang di berkas beberapa kali. Ala, balik-balik muka ni aja. takde muka lain ke??? Kenapa begitu??? erm, ini kerana bagi mereka yang berduit berapa sen sangatlah Lima Ribu Ringgit itu pada mereka berbanding dengan kesalahan yang dilakukan. Mungkin Lima Ribu Ringgit tersebut seperti Lima Ribu Rupiah sahaja bagi mereka. Begitulah...


Pada ustazmuda, perkara ini terlalu gampang haha, pahami perkataan gampang dalam bahasa Indon tahu bukan dalam Bahasa Melayu kita. Sebenarnya undang-undang apa yang Mahkamah Syariah gunakan selama ini??? Benarkah dan validkah kita namakan sebagai Undang-undang Syariah??? Dari sumber manakah kita mengatakan undang-undang tersebut adalah undang-undang Syariah kalau hanya 3.5.6. sahaja hukuman yang terpakai. Aduh!!! Biso bonar...


Itupun, kita lihat hukuman yang dikenakan antara mahkamah syariah di setiap negeri penuh
perbezaan atas kesalahan yang sama. Kelirukan??? Mungkin kesalahan begini begini di Negeri Pahang lain plak bentuk hukumannya di Mahkamah Syariah Selangor. Begitulah. Walau mungkin kesalahannya sama. Alangkah indahnya andai mahkamah Syariah di Negara yang tercinta ini, benar-benar mengambil dan menjalankan hukum yang termaktub dari al_quran. Pastinya kekeliruan ini akan berakhir bukan??? Pastinya keseragaman akan dapat dilaksanakan. Amin.


Mungkin sahabat mengatakan terlalu sukar untuk melaksanakan dan mengenekmenkan apa yang termaktub dalam Al-Quran sebagai asas perundangan kita. Terlalu sukar??? Begitu???? Erm... bukankah kita punya ramai cendekiawan Islam. Mereka yang memahami kontek keseluruhan Ayat Allah itu, atau bukankah kerajaan negeri Kelantan pernah meluluskan enekmen Syariah berasaskan Al-Quran tetapi tidak dapat dilaksanakan kerana kekangan perlembangaan. Kerana mahkamah syariah kuasanya hanyalah 3.5.6. Tidak lebih!!! Murnikan sahaja enekmen tersebut. Perbaiki kekurangan di mana-mana bahagian. Betulkan??? Perindahkan??? Begitu boleh... Untuk akhirnya terima kasih Jakim. Usahakan yang terbaik demi Islam di bumi tercinta ini.
Amin.

0 ulasan: