Wednesday, May 27, 2009

BeBeRaPa CeRiTa...

0 ulasan
Salam sahabat blog...

Hari ni OK terasa ingin bercerita. Beberapa cerita yang pada OK menarik untuk OK kongsikan dengan sahabat. Maaflah kalau pada sahabat cerita ni biasa je... ekekeke. Cerita yang berlaku dalam kehidupan OK. Kisah benar. Ekekeke. Mungkin ceritaku dan ceritamu tak sama. Hua hua hua. Cerita tentang manusia dan kemanusiaan... dan mungkin juga cerita tentang binatang dan kebinatangan. Huhu... Apa tu? Entah!!!

Oklah... Terus pada cerita.


Cerita I : Cucur udang

Kekekeke. Pe ke halnya ngan cucur udang ni ye. Huhu. Ok gini beb ceritanya. Balik sekolah minggu lepas OK ngan umar singgahlah satu gerai. Nampak macam best je gerai tu. First time singgah... Biasalah balik sekolah dah dekat jam 3 memang best kalau beli cucur ke kopok ke dan pisang goreng. Fuh... pekena badan tengah penat perghhh memang hangat beb.

Singgahlah gerai tersebut... kebetulan umarpun nak sangat turun. OK ngan umarpun pergilah jenguk2 apa ada... erm OKpun ambiklah cucur udang RM2 dan pisang goreng RM2 dan kopok... ala lebih kurang RM5 semua. Tah macamana, ketika OK ambik bungkusan makanan tersebut, kemudiannya hulurkan kepada umar, sayang umar tak dapat pegang dengan baik dan jatuh ke tanah. ( yang OK kasi umar tu buat apa... kwang kwang kwang ) Perghhh jatuh depan dengan gerai tersebut. Pecah plak kuah cucur udang huhu. Kuah sate... Memang sedap beb!!!

Kebetulan plak tauke gerai nampak... terus dimintanya plastik tersebut dan OKpun serahlah. Ingatkan apa... terus disimpannya mintak anaknya gantikan dengan yang baru... OK kata. Takpelah boleh makan lagi tu abang??? takde masalah. Takpe2 takde rezeki tu... dan itulah yang dikatakan rezeki. OK akur. Bila diserahkan kembali... dan OK hulurkan semula wang sebagai bayaran. Dahlah dik... ini rezeki adik. Takpe... Insya Allah rezeki abg ada. Jangan risau.

Erm... hati terharu sangat, Ya memanglah RM5 bukanlah satu nilaian yang besar. Tapi pada abi kejadian tersebut terlalu bernilai. Sukar untuk menemui manusia seperti ini ketika ini. Manusia yang tidak meletakkan wang sebagai tanda aras. Wakakaka tanda aras tu. Sesuai ke??? Entah!!!


Cerita II : Pergi dan kembali.

Beberapa bulan lepas... OK solat di masjid negeri Kuantan. Alhamdulillah solat dengan ummi dan Umar... Oleh kerana agak lama menunggu ummi bersolat. OKpun buka beg laptop dan apa lagi cucuklah huawei celcom broadband ni ekeke. Sebelum tu OK telahpun ambik satu tempat di tepi tiang. Waduh... dalam masjidpun sempat lagi buka internet wakakaka. Jahatkan??? Entah.

Tengah sedap2 main internet... apa yang ditengok tu ekeke. Dalam masjid mestilah tengok benda elok2 beb... Apa lagi, e.mail2 dari respeks_grouplah. Huhu. Dapatlah sms dari ummi. Buka2... apa ummi kata " Cepatlah Abang... ummi dah dekat kete dah ni " perghhh bergegas abi tutup laptop dan berkemas. Sampai di kereta ummi apa lagi... pot pet lah. Takde kerja lainlah tu hu hu...

Balik rumah malam tu... bila nak buka internet selak sana selak sini kocek beg. Tak jumpa Hua wei ni. Adois dalam hati... sah sah tinggal dalam masjid ni. Akibat nak cepatlah tu... huhu. Perghhh OK di Bera hua wei tinggal di masjid Kuantan... erm jauh tu 200KM... mampus!!! wakakaka. Ummipun terus kol adiknya yang duduk di Pekan... kebetulan adiknya nak ke Kuantan esok. Alhamdulillah. Dalam hati berharap moga2 masih ada lagi benda tu... ( walaupun terdekit kata susah nak jumpa semula )

Esoknya... adik ummi kol. Alhamdulillah katanya ada... ada orang pulangkan kepada AJK masjid. Alhamdulillah. Sujud syukur OK. Betul2 tak sangka. Rupanya masih wujud manusia di kalangan kita. Syukur. Bila bercerita dengan seorang sahabat di kantin sekolah tentang ini... apa katanya. " Cuba awok tinggal di Steseyen bas jangan haraplah." ekekeke. OK diam je... apapun sekurangnya kejadian ini mengembalikan keyakinan OK pada masjid dan orang2 yang ada di dalam masjid. Boleh gitu???


Cerita III : Burung

To be continue... Tunggu. Wakakaka. Oklah sambungan cerita burung... huhu. Takde apapun yang menarik pasal burung ni. Cumanya masa balik kampong 2 minggu lepas ada kejadian yang pada OK menarik tentang burung. Gini ceritanya...

Minggu tersebut OK balik dan kebetulan abang OKpun balik sama. Cuma dia balik hari je... Masa tengah sedap2 sembang ngan abang, ummi dan umar tu kami terdengar kicauan burung dari pokok rambutan dekat je ngan dapur. Biasa memang adapun beburung di situ. Burung merbah. Tapi kali ni kicauannya bersangat2an macam ada benda yang dicari. Kesana kemari tiga empat ekor burung merbah. Cantik geram tengok. huhu.

Kamipun, pergilah jenguk2 kat pokok rambutan tu... rupanya ada anaknya 2 ekor sedang terbang labuh. Terbang2 jatuh. Terbang2 jatuh. Bila kami dekat je yang seekor tu terbang entah kemana... Tak dapat dicari. Tinggal seekor. Abipun usik2 dan usap... huhu. Nilah burungnya.

Nilah pohon rambutannya...

Anak burung merbah kunyit... Cantik

Geram nak pegang... ekekeke

Memang pegangpun... wakakaka.

Perghhh... kalau masa kecil-kecil dulu tu mesti dah ambiknya. Mesti peliharanya. Pantang jumpa je. Huhu. Ingat lagi masa kecil dulu pernah pelihara anak burung macam ni... tapi sempat dua tiga hari je pastu mati. Nyesal sungguh dan rasa berdosa pada ibunya. Pastu serik lagi nak pelihara anak burung. Moga Allah ampunkan dosa OK... Amin.

Satu yang OK respeks dengan burung ni... masa OK pegang anaknya perghh menjerit2lah ( camne burung menjerit ye... wakakaka ) ibu ngan ayahnya siap terbang dekat dengan kepala OK nak patuk... adois. Itu burung. Betapa kasih dan sayangnya pada yang bernama anak. Tahu menilai erti kasihsayang. Tapi kini. Erm. Bila membelek akhabar bagai nak menitis airmata... Perlbagai cerita tentang manusia yang kini mungkin bukan bergelar manusia lagi. Manusia yang telah berperikebinatangan. Dan sebaliknya binatang berperikemanusiaan. Huhu... Manusia yang melemparkan anak2nya di sana sini. Bagaikan barang yang tidak punya harga walau satu sen!!! Manusia manusia. Belajarlah dari binatang.


Akhirnya OK kembalikan burung tersebut ke sarangnya. Moga mereka hidup bahagia sehingga ke akhir hayat. Amin. Sesungguhnya OK umar dan ummi amat gembira dan seronok dengan kasih sayang yang ditonjolkan oleh ibu burung kepada anaknya.

Sekian.

0 ulasan: